Kære alle sammen
Foråret er endelig på vej ... med morgenlys og fuglesang – og kan vi håbe – lidt mindre regn :) Vi glæder os over, at der er fuld gang i byggepladsen. Det er meget elementært tilfredsstillende at se husene rejse sig – og at EogP er trygge ved tidsplanen. Med dette nyhedsbrev vil jeg give jer en hurtig update på, hvad der sker på byggepladsen, hovedpointerne fra tidsplanen og fremfor alt, hvornår leveringer af husene og fælleshus finder sted.
Du kan læse om:
* Tidsplanen henover 2024
* Status fra byggepladsen
* Lidt om kvalitetssikring
* Fælleshusworkshop d. 5. marts
* LCA analyser på vej
* Kom med: Fridlev-fest fredag 12. april
Som I ved, havde vi sammen med SjM-byggegruppen (ved Jesper B) møde med byggeledelsen den 14. februar, hvor EogP fremlagde fremdriften og tidsplansforventningerne – ikke mindst på baggrund af den ekstraordinære meget regn, der fortsatte i januar.
Først og fremmest: Alle boliger ser ud til at blive klare til aflevering og indflytning før julen 2024! Så den ambition om at indhente noget af forsinkelsen, som byggeleder Niels-Henrik luftede før jul, tyder på at holde. Vi har med EogP planlagt, at der er sat god tid af til en løbende KS (kvalitetssikring) og udbedring af fejl og mangler i takt med, at jeres boliger færdiggøres – og FØR indflytning. Det giver den bedste og mest harmoniske start på livet i Sjællandsk Muld, at man flytter ind i et hus, som spiller.
Færdiggørelsen af fælleshuset sker nok først efter jul med forventet aflevering senest februar 2025. Som Jesper skrev ud efter mødet den 14. februar, har vi aftalt med EogP, at de arbejder på, at eventuelt manglede arbejde med fælleshuset efter boligindflytning primært er indvendigt, så byggepladsen begrænses.
Det øvrige landskab laves successivt, så områderne bearbejdes efterhånden, som husrækkerne færdiggøres. Med det mål, at den del af landskabsarbejdet, der udføres af EogP, i det store hele er færdigt ved indflytning.
EogPs tidsplan har taget højde for, at der er kommet ekstraordinært megen regn i januar og i begyndelsen af februar. Tidsplanen herfra baserer sig på "normal vejr", ogE&P vil derudover arbejde på at optimere tidsplanerne, så ”optimalt vejr” i længere periode udnyttes. Således var sidste del af februar ret tør, hvilket har hjulpet her den seneste uge. M.a.o: DMI-appen - vores nye daglige fetish – fortsætter sin relevans som en uforudsigelig faktor for alle. Og selvom vi alle tror, at 2023 var et freak-år, så vil usædvanligt ”dårligt vejr" i længere perioder som i 2023 risikere at kunne forsinke arbejdet. Men altså gode nyheder ovenpå sidste omgangs trælse melding.
Vi følger op og informerer jer løbende – og nærmer os hastigt en formel varsling af indflytningsdato, der jo skal laves seneste seks måneder før indflytning. Her er de milepæle, som EogP nu planlægger efter:
KLYNGE 1 – færdiggøres til aflevering primo september - herefter gennemføres mangelgennemgang og fejl og mangler udbedres.
KLYNGE 2 – færdiggøres til aflevering ultimo september - herefter gennemføres mangelgennemgang og fejl og mangler udbedres.
KLYNGE 3 – færdiggøres til aflevering primo december - herefter gennemføres mangelgennemgang og fejl og mangler udbedres.
FÆLLESHUS & PARKERING – færdiggøres til aflevering seneste februar 2025.
LANDSKAB OMKRING BOLIGERNE - færdiggøres i takt med, at boligerne færdiggøres.
NB: Selvom klynge 1 er tidligere færdig, så flytter alle ind samlet ca. december - tiden bruges til at sikre kvaliteten og færdiggøre resten.
Husk, at I altid kan grave jer ned i den detaljerede tidsplan via Byggegruppen, som har fuld adgang, hvis I er nysgerrige på de enkelte byggeprocessers fremdrift.
Dagligdagen har selvfølgelig været meget præget af den megen regn, der er faldet, så der løbende justeres og koordineres. Facade- og tagelementer er rejst for de første to boligblokke. Der er gang i støbning af fundamenter og terrændæk af de næste boligblokke. Facade-og tagelementer til de næste boligblokke er produceret hos Smedeland i Glostrup og er klar til levering i takt med, at de kan monteres på pladsen. De dage, hvor der er regn, skubbes leveringen til dage med tørvejr.
Stemningen oplever jeg i øvrigt som god, og når jeg taler med håndværkerne, når jeg kommer på besøg, er det tydeligt, at det er et godt hold. Der er en løsningsorienteret ånd, og jeg hører fra alle - når vi ser bort fra vejret og mudderet - en stor tilfredshed med projektet og processen.
Som jeg snakker med alle om, så er der tre vigtige hensyn i den videre proces på byggepladsen, som ikke altid er samstemmende, men som vi forsøger at lykkes med:
* Fremdrift og optimering af tidsplan.
* At vi sikrer, at I ved indflytning har så få fejl og mangler og så lidt byggeplads som overhovedet muligt.
* At vi fastholder den gode ånd og samarbejde med entreprenøren og leverandørerne.
Hvordan foregår kvalitetssikrings-processen? Som I måske har hørt, opdagede en af vores lokalboende SjM'ere, at der var lagt en tagplade på et af husene, der var anderledes end den planlagte. Det viste sig at være OK og ville have været fanget bare ikke så tidligt (hvilket ville have kostet EogP mere ligesom andre fejl). Men det rejste nogle gode spørgsmål fra nogle af jer omkring, hvordan kvalitetssikring i grunden foregår under byggeriet. Så det vil jeg ridse op her.
I vores totalenterprise-aftale med EogP har vi implementeret et klart ansvar hos byggeledelsen. Byggeleder Niels-Henrik fra EogP har det overordnede ansvar for at sikre kvaliteten og løbende kontrollere leverancer op mod vores specifikationer, og det foregår hver dag på byggepladsen.
En af de vigtige processer, vi har implementeret, er, at alle udførende håndværkere og underleverandører foto-dokumenterer deres arbejde i form af en modtage-, proces- og slutkontrol. Det gør f.eks., at vi også kan se det "indvendige" af facader og andre steder i konstruktionen, som ikke er synlige, når byggeriet er færdigt. Niels-Henrik foretager løbende kontrol og sikrer, at denne kvalitetssikring og dokumentation rent faktisk sker. Derudover er han også dagligt på pladsen og følger med i det hele.
EogP udfører altså som del af kontrakten kvalitetssikring (KS) af byggeriet under udførslen. Dette dokumenterer de i en løbende KS-proces, som Almenr har adgang til og følger. Almenr har derudover ansat Bauherr ved Thomas Hansen til at udføre løbende tilsyn og kvalitetssikring af EogP arbejde. Tilsynet består i fysiske besigtigelser på pladsen, hvor vi kontrollerer, at de anvendte bygningskomponenter og materialer er i overensstemmelse med projekt- og materialebeskrivelser. Kontrolbesigtigelserne på byggepladsen foregår løbende og følger EogP udførelsestidsplan og deres kontrolplaner – dette svarer til cirka en gang om ugen. Besigtigelserne bliver foretaget med deltagelse fra Enemærke & Petersen, så eventuelle afvigelser eller fejl idet udførte arbejde kan blive rettet med det samme.
Vi har jo så også oveni de formelle processer vores fællesskabs øjne på - med tagpladen som et godt eksempel: De af jer, der bor i området eller kommer forbi dagligt, følger med og kan hurtigt spotte ting, der undrer. En slags crowd-kvalitetssikring :) Det er superfedt og er atter en af de mange gevinster ved fællesskab. Det er vigtigt for mig at understrege, at det på ingen måde er et "ansvar", I skal tage på jer. Vi er jeres fremskudte bygherre og har den bold - det skal I ikke bekymre jer om! Men det er oplagt en fantastisk aktiv, så stor tak for hver en observation! Alt, hvad vi spotter tidligt, sparer ressourcer. Hvor grundige man end er, så har alle byggerier fejl, så mange øjne er en gave for os alle sammen.
Vi har investeret en del midler i to parallelle LCA-processer: Dels en klassisk LCA Build-analyse lavet af ingeniøren Viggo Madsen, dels har vi indgået et samarbejde med Realtime LCA, der giver et mere nuanceret billede.
Vi er pt. igang med at køre de to sammen og kommer med resultaterne i næste nyhedsbrev. Sammenkøringen giver en masse vilde indsigter – for alle i hele værdikæden inkl. ikke mindst rådgiverne.
F.eks. solceller og decentral energiforsyning tæller negativt, fordi standardmodellen ikke indregner driften. Så hvor vores basis LCA for SjM-byggeriet ser ud til at lande på ca 5,8 kgCO2-eq/m2/år (hvilket NB er ret sejt!), så udgør solceller og varmepumper en overraskende stor del.
Så selvom SjMs energiforsyning har en markant mindre CO2-påvirkning over tid, så tæller det ikke med positivt i standard modellen, der omvendt tæller anlæggets belastning med. Den reflekterer heller ikke f.eks. genbrugsmaterialer korrekt. Når man som lægmand læser introduktioner til LCA, lyder det omfattende (se f.eks. Bolius' her), men når man nørder ned i det, viser det sig at være lidt af et cowboyland med mange fortolkninger og indbyggede paradokser. F.eks. får et stort 200 m2 enfamiliehus meget let en "bedre score" end et tiny house! Og mange andre sjove konsekvenser, som det bliver fedt at diskutere: Hvordan får SjM et retvisende billede?
Men alt det vender jeg tilbage til i næste nyhedsbrev. For nu blot denne teaser :) BBR18-målet er 12 kgCO2-eq/m2/år, og vi kommer lidt under halvdelen på 5,8 bare i standardmodellen - og det betyder, at reelle tal er endnu bedre!
Fridleverne holder indflytningsfest og åbent hus fredag d. 12. april mellem kl. 15.00 og 18.00, og I er i den grad inviteret. Der bydes på et stort program med festtaler med bl.a. af Lejres viceborgmester, fællessang, skattejagt for børn og rundvisning for voksne, bobler & snacks, levende orkester og meget mere. I kan være med hele vejen igennem eller svinge forbi en time eller to. I har vist allerede fået invitationen, og ellers er der et link her meld jer til her.
I forlængelse af sidste nyhedsbrev er næste fælleshusworkshop nu i kalenderen. Der afholdes workshop med fælleshusgruppen om indretning og anvendelse af genbrugsmaterialer. Workshoppen bliver holdt hos Genbyg tirsdag d. 5. marts kl. 15:30. EFFEKT udarbejder opdateret materiale inden mødet.
Jeg sendte før jul et lille spørgeskema ud til jer, der handlede om hvilke emner, I synes, der vil være gode at arbejde med i fællesskabet. Vi gør det samme med Fridlev og kigger på, om der er fælles interesse for at slå nogle workshops op på tværs. Men fremfor alt er det blot til info, så I internt kan snakke om relevans og evt. arrangere workshops, så her er konklusionerne:
Når jeg kigger resultatet igennem, handler de fleste foreslag om emner, der plejer og vedligeholder gode og konstruktive gruppedynamikker i et fællesskab.
Her er topscorerne:
* Hvordan skaber vi gode og effektive møder?
* Konflikthåndtering. Kunne vi bruge girafsprog?
* Kommunikative forskelle - hvorfor er nogle interesserede i detaljer, mens andre hele tiden har hovedet fyldt med ideer, og andre igen bare vil handle og have noget til at ske? Hvordan tager vi højde for forskellene, når vi kommunikerer med hinanden?
* Hvordan skaber vi den bedste gruppedynamik og tager godt hånd om hinanden og vores forskelligheder?
De næste tre på listen er:
* Børnene i fællesskabet - hvordan skaber vi det bedste miljø sammen med og for dem?
* Naturen i nærmiljøet - hvordan skaber vi grønne og dynamiske uderum?
* Vegetariske madlavningskurser.
Bolden er hermed spillet videre ... :-)
Det var alt, jeg havde til jer denne gang. Som altid er I meget velkomne til at skrive eller ringe til mig, hvis I har spørgsmål, kommentarer eller gode ideer.
Godt forår til jer alle sammen og med de bedste hilsner.
/Lars
Kære alle sammen
Foråret er endelig på vej ... med morgenlys og fuglesang – og kan vi håbe – lidt mindre regn :) Vi glæder os over, at der er fuld gang i byggepladsen. Det er meget elementært tilfredsstillende at se husene rejse sig – og at EogP er trygge ved tidsplanen. Med dette nyhedsbrev vil jeg give jer en hurtig update på, hvad der sker på byggepladsen, hovedpointerne fra tidsplanen og fremfor alt, hvornår leveringer af husene og fælleshus finder sted.
Du kan læse om:
* Tidsplanen henover 2024
* Status fra byggepladsen
* Lidt om kvalitetssikring
* Fælleshusworkshop d. 5. marts
* LCA analyser på vej
* Kom med: Fridlev-fest fredag 12. april
Som I ved, havde vi sammen med SjM-byggegruppen (ved Jesper B) møde med byggeledelsen den 14. februar, hvor EogP fremlagde fremdriften og tidsplansforventningerne – ikke mindst på baggrund af den ekstraordinære meget regn, der fortsatte i januar.
Først og fremmest: Alle boliger ser ud til at blive klare til aflevering og indflytning før julen 2024! Så den ambition om at indhente noget af forsinkelsen, som byggeleder Niels-Henrik luftede før jul, tyder på at holde. Vi har med EogP planlagt, at der er sat god tid af til en løbende KS (kvalitetssikring) og udbedring af fejl og mangler i takt med, at jeres boliger færdiggøres – og FØR indflytning. Det giver den bedste og mest harmoniske start på livet i Sjællandsk Muld, at man flytter ind i et hus, som spiller.
Færdiggørelsen af fælleshuset sker nok først efter jul med forventet aflevering senest februar 2025. Som Jesper skrev ud efter mødet den 14. februar, har vi aftalt med EogP, at de arbejder på, at eventuelt manglede arbejde med fælleshuset efter boligindflytning primært er indvendigt, så byggepladsen begrænses.
Det øvrige landskab laves successivt, så områderne bearbejdes efterhånden, som husrækkerne færdiggøres. Med det mål, at den del af landskabsarbejdet, der udføres af EogP, i det store hele er færdigt ved indflytning.
EogPs tidsplan har taget højde for, at der er kommet ekstraordinært megen regn i januar og i begyndelsen af februar. Tidsplanen herfra baserer sig på "normal vejr", ogE&P vil derudover arbejde på at optimere tidsplanerne, så ”optimalt vejr” i længere periode udnyttes. Således var sidste del af februar ret tør, hvilket har hjulpet her den seneste uge. M.a.o: DMI-appen - vores nye daglige fetish – fortsætter sin relevans som en uforudsigelig faktor for alle. Og selvom vi alle tror, at 2023 var et freak-år, så vil usædvanligt ”dårligt vejr" i længere perioder som i 2023 risikere at kunne forsinke arbejdet. Men altså gode nyheder ovenpå sidste omgangs trælse melding.
Vi følger op og informerer jer løbende – og nærmer os hastigt en formel varsling af indflytningsdato, der jo skal laves seneste seks måneder før indflytning. Her er de milepæle, som EogP nu planlægger efter:
KLYNGE 1 – færdiggøres til aflevering primo september - herefter gennemføres mangelgennemgang og fejl og mangler udbedres.
KLYNGE 2 – færdiggøres til aflevering ultimo september - herefter gennemføres mangelgennemgang og fejl og mangler udbedres.
KLYNGE 3 – færdiggøres til aflevering primo december - herefter gennemføres mangelgennemgang og fejl og mangler udbedres.
FÆLLESHUS & PARKERING – færdiggøres til aflevering seneste februar 2025.
LANDSKAB OMKRING BOLIGERNE - færdiggøres i takt med, at boligerne færdiggøres.
NB: Selvom klynge 1 er tidligere færdig, så flytter alle ind samlet ca. december - tiden bruges til at sikre kvaliteten og færdiggøre resten.
Husk, at I altid kan grave jer ned i den detaljerede tidsplan via Byggegruppen, som har fuld adgang, hvis I er nysgerrige på de enkelte byggeprocessers fremdrift.
Dagligdagen har selvfølgelig været meget præget af den megen regn, der er faldet, så der løbende justeres og koordineres. Facade- og tagelementer er rejst for de første to boligblokke. Der er gang i støbning af fundamenter og terrændæk af de næste boligblokke. Facade-og tagelementer til de næste boligblokke er produceret hos Smedeland i Glostrup og er klar til levering i takt med, at de kan monteres på pladsen. De dage, hvor der er regn, skubbes leveringen til dage med tørvejr.
Stemningen oplever jeg i øvrigt som god, og når jeg taler med håndværkerne, når jeg kommer på besøg, er det tydeligt, at det er et godt hold. Der er en løsningsorienteret ånd, og jeg hører fra alle - når vi ser bort fra vejret og mudderet - en stor tilfredshed med projektet og processen.
Som jeg snakker med alle om, så er der tre vigtige hensyn i den videre proces på byggepladsen, som ikke altid er samstemmende, men som vi forsøger at lykkes med:
* Fremdrift og optimering af tidsplan.
* At vi sikrer, at I ved indflytning har så få fejl og mangler og så lidt byggeplads som overhovedet muligt.
* At vi fastholder den gode ånd og samarbejde med entreprenøren og leverandørerne.
Hvordan foregår kvalitetssikrings-processen? Som I måske har hørt, opdagede en af vores lokalboende SjM'ere, at der var lagt en tagplade på et af husene, der var anderledes end den planlagte. Det viste sig at være OK og ville have været fanget bare ikke så tidligt (hvilket ville have kostet EogP mere ligesom andre fejl). Men det rejste nogle gode spørgsmål fra nogle af jer omkring, hvordan kvalitetssikring i grunden foregår under byggeriet. Så det vil jeg ridse op her.
I vores totalenterprise-aftale med EogP har vi implementeret et klart ansvar hos byggeledelsen. Byggeleder Niels-Henrik fra EogP har det overordnede ansvar for at sikre kvaliteten og løbende kontrollere leverancer op mod vores specifikationer, og det foregår hver dag på byggepladsen.
En af de vigtige processer, vi har implementeret, er, at alle udførende håndværkere og underleverandører foto-dokumenterer deres arbejde i form af en modtage-, proces- og slutkontrol. Det gør f.eks., at vi også kan se det "indvendige" af facader og andre steder i konstruktionen, som ikke er synlige, når byggeriet er færdigt. Niels-Henrik foretager løbende kontrol og sikrer, at denne kvalitetssikring og dokumentation rent faktisk sker. Derudover er han også dagligt på pladsen og følger med i det hele.
EogP udfører altså som del af kontrakten kvalitetssikring (KS) af byggeriet under udførslen. Dette dokumenterer de i en løbende KS-proces, som Almenr har adgang til og følger. Almenr har derudover ansat Bauherr ved Thomas Hansen til at udføre løbende tilsyn og kvalitetssikring af EogP arbejde. Tilsynet består i fysiske besigtigelser på pladsen, hvor vi kontrollerer, at de anvendte bygningskomponenter og materialer er i overensstemmelse med projekt- og materialebeskrivelser. Kontrolbesigtigelserne på byggepladsen foregår løbende og følger EogP udførelsestidsplan og deres kontrolplaner – dette svarer til cirka en gang om ugen. Besigtigelserne bliver foretaget med deltagelse fra Enemærke & Petersen, så eventuelle afvigelser eller fejl idet udførte arbejde kan blive rettet med det samme.
Vi har jo så også oveni de formelle processer vores fællesskabs øjne på - med tagpladen som et godt eksempel: De af jer, der bor i området eller kommer forbi dagligt, følger med og kan hurtigt spotte ting, der undrer. En slags crowd-kvalitetssikring :) Det er superfedt og er atter en af de mange gevinster ved fællesskab. Det er vigtigt for mig at understrege, at det på ingen måde er et "ansvar", I skal tage på jer. Vi er jeres fremskudte bygherre og har den bold - det skal I ikke bekymre jer om! Men det er oplagt en fantastisk aktiv, så stor tak for hver en observation! Alt, hvad vi spotter tidligt, sparer ressourcer. Hvor grundige man end er, så har alle byggerier fejl, så mange øjne er en gave for os alle sammen.
Vi har investeret en del midler i to parallelle LCA-processer: Dels en klassisk LCA Build-analyse lavet af ingeniøren Viggo Madsen, dels har vi indgået et samarbejde med Realtime LCA, der giver et mere nuanceret billede.
Vi er pt. igang med at køre de to sammen og kommer med resultaterne i næste nyhedsbrev. Sammenkøringen giver en masse vilde indsigter – for alle i hele værdikæden inkl. ikke mindst rådgiverne.
F.eks. solceller og decentral energiforsyning tæller negativt, fordi standardmodellen ikke indregner driften. Så hvor vores basis LCA for SjM-byggeriet ser ud til at lande på ca 5,8 kgCO2-eq/m2/år (hvilket NB er ret sejt!), så udgør solceller og varmepumper en overraskende stor del.
Så selvom SjMs energiforsyning har en markant mindre CO2-påvirkning over tid, så tæller det ikke med positivt i standard modellen, der omvendt tæller anlæggets belastning med. Den reflekterer heller ikke f.eks. genbrugsmaterialer korrekt. Når man som lægmand læser introduktioner til LCA, lyder det omfattende (se f.eks. Bolius' her), men når man nørder ned i det, viser det sig at være lidt af et cowboyland med mange fortolkninger og indbyggede paradokser. F.eks. får et stort 200 m2 enfamiliehus meget let en "bedre score" end et tiny house! Og mange andre sjove konsekvenser, som det bliver fedt at diskutere: Hvordan får SjM et retvisende billede?
Men alt det vender jeg tilbage til i næste nyhedsbrev. For nu blot denne teaser :) BBR18-målet er 12 kgCO2-eq/m2/år, og vi kommer lidt under halvdelen på 5,8 bare i standardmodellen - og det betyder, at reelle tal er endnu bedre!
Fridleverne holder indflytningsfest og åbent hus fredag d. 12. april mellem kl. 15.00 og 18.00, og I er i den grad inviteret. Der bydes på et stort program med festtaler med bl.a. af Lejres viceborgmester, fællessang, skattejagt for børn og rundvisning for voksne, bobler & snacks, levende orkester og meget mere. I kan være med hele vejen igennem eller svinge forbi en time eller to. I har vist allerede fået invitationen, og ellers er der et link her meld jer til her.
I forlængelse af sidste nyhedsbrev er næste fælleshusworkshop nu i kalenderen. Der afholdes workshop med fælleshusgruppen om indretning og anvendelse af genbrugsmaterialer. Workshoppen bliver holdt hos Genbyg tirsdag d. 5. marts kl. 15:30. EFFEKT udarbejder opdateret materiale inden mødet.
Jeg sendte før jul et lille spørgeskema ud til jer, der handlede om hvilke emner, I synes, der vil være gode at arbejde med i fællesskabet. Vi gør det samme med Fridlev og kigger på, om der er fælles interesse for at slå nogle workshops op på tværs. Men fremfor alt er det blot til info, så I internt kan snakke om relevans og evt. arrangere workshops, så her er konklusionerne:
Når jeg kigger resultatet igennem, handler de fleste foreslag om emner, der plejer og vedligeholder gode og konstruktive gruppedynamikker i et fællesskab.
Her er topscorerne:
* Hvordan skaber vi gode og effektive møder?
* Konflikthåndtering. Kunne vi bruge girafsprog?
* Kommunikative forskelle - hvorfor er nogle interesserede i detaljer, mens andre hele tiden har hovedet fyldt med ideer, og andre igen bare vil handle og have noget til at ske? Hvordan tager vi højde for forskellene, når vi kommunikerer med hinanden?
* Hvordan skaber vi den bedste gruppedynamik og tager godt hånd om hinanden og vores forskelligheder?
De næste tre på listen er:
* Børnene i fællesskabet - hvordan skaber vi det bedste miljø sammen med og for dem?
* Naturen i nærmiljøet - hvordan skaber vi grønne og dynamiske uderum?
* Vegetariske madlavningskurser.
Bolden er hermed spillet videre ... :-)
Det var alt, jeg havde til jer denne gang. Som altid er I meget velkomne til at skrive eller ringe til mig, hvis I har spørgsmål, kommentarer eller gode ideer.
Godt forår til jer alle sammen og med de bedste hilsner.
/Lars
Skriv din email, og du vil få vores nyhedsbrev. Hvis du vil opbygge anciennitet til nuværende og fremtidige landsbyer, så husk at blive medlem her.
Vil du følge med i Almenr?
Se alle ↩
Vi lover at vi ikke fylder din inbox unødigt
Kære alle sammen
Foråret er endelig på vej ... med morgenlys og fuglesang – og kan vi håbe – lidt mindre regn :) Vi glæder os over, at der er fuld gang i byggepladsen. Det er meget elementært tilfredsstillende at se husene rejse sig – og at EogP er trygge ved tidsplanen. Med dette nyhedsbrev vil jeg give jer en hurtig update på, hvad der sker på byggepladsen, hovedpointerne fra tidsplanen og fremfor alt, hvornår leveringer af husene og fælleshus finder sted.
Du kan læse om:
* Tidsplanen henover 2024
* Status fra byggepladsen
* Lidt om kvalitetssikring
* Fælleshusworkshop d. 5. marts
* LCA analyser på vej
* Kom med: Fridlev-fest fredag 12. april
Som I ved, havde vi sammen med SjM-byggegruppen (ved Jesper B) møde med byggeledelsen den 14. februar, hvor EogP fremlagde fremdriften og tidsplansforventningerne – ikke mindst på baggrund af den ekstraordinære meget regn, der fortsatte i januar.
Først og fremmest: Alle boliger ser ud til at blive klare til aflevering og indflytning før julen 2024! Så den ambition om at indhente noget af forsinkelsen, som byggeleder Niels-Henrik luftede før jul, tyder på at holde. Vi har med EogP planlagt, at der er sat god tid af til en løbende KS (kvalitetssikring) og udbedring af fejl og mangler i takt med, at jeres boliger færdiggøres – og FØR indflytning. Det giver den bedste og mest harmoniske start på livet i Sjællandsk Muld, at man flytter ind i et hus, som spiller.
Færdiggørelsen af fælleshuset sker nok først efter jul med forventet aflevering senest februar 2025. Som Jesper skrev ud efter mødet den 14. februar, har vi aftalt med EogP, at de arbejder på, at eventuelt manglede arbejde med fælleshuset efter boligindflytning primært er indvendigt, så byggepladsen begrænses.
Det øvrige landskab laves successivt, så områderne bearbejdes efterhånden, som husrækkerne færdiggøres. Med det mål, at den del af landskabsarbejdet, der udføres af EogP, i det store hele er færdigt ved indflytning.
EogPs tidsplan har taget højde for, at der er kommet ekstraordinært megen regn i januar og i begyndelsen af februar. Tidsplanen herfra baserer sig på "normal vejr", ogE&P vil derudover arbejde på at optimere tidsplanerne, så ”optimalt vejr” i længere periode udnyttes. Således var sidste del af februar ret tør, hvilket har hjulpet her den seneste uge. M.a.o: DMI-appen - vores nye daglige fetish – fortsætter sin relevans som en uforudsigelig faktor for alle. Og selvom vi alle tror, at 2023 var et freak-år, så vil usædvanligt ”dårligt vejr" i længere perioder som i 2023 risikere at kunne forsinke arbejdet. Men altså gode nyheder ovenpå sidste omgangs trælse melding.
Vi følger op og informerer jer løbende – og nærmer os hastigt en formel varsling af indflytningsdato, der jo skal laves seneste seks måneder før indflytning. Her er de milepæle, som EogP nu planlægger efter:
KLYNGE 1 – færdiggøres til aflevering primo september - herefter gennemføres mangelgennemgang og fejl og mangler udbedres.
KLYNGE 2 – færdiggøres til aflevering ultimo september - herefter gennemføres mangelgennemgang og fejl og mangler udbedres.
KLYNGE 3 – færdiggøres til aflevering primo december - herefter gennemføres mangelgennemgang og fejl og mangler udbedres.
FÆLLESHUS & PARKERING – færdiggøres til aflevering seneste februar 2025.
LANDSKAB OMKRING BOLIGERNE - færdiggøres i takt med, at boligerne færdiggøres.
NB: Selvom klynge 1 er tidligere færdig, så flytter alle ind samlet ca. december - tiden bruges til at sikre kvaliteten og færdiggøre resten.
Husk, at I altid kan grave jer ned i den detaljerede tidsplan via Byggegruppen, som har fuld adgang, hvis I er nysgerrige på de enkelte byggeprocessers fremdrift.
Dagligdagen har selvfølgelig været meget præget af den megen regn, der er faldet, så der løbende justeres og koordineres. Facade- og tagelementer er rejst for de første to boligblokke. Der er gang i støbning af fundamenter og terrændæk af de næste boligblokke. Facade-og tagelementer til de næste boligblokke er produceret hos Smedeland i Glostrup og er klar til levering i takt med, at de kan monteres på pladsen. De dage, hvor der er regn, skubbes leveringen til dage med tørvejr.
Stemningen oplever jeg i øvrigt som god, og når jeg taler med håndværkerne, når jeg kommer på besøg, er det tydeligt, at det er et godt hold. Der er en løsningsorienteret ånd, og jeg hører fra alle - når vi ser bort fra vejret og mudderet - en stor tilfredshed med projektet og processen.
Som jeg snakker med alle om, så er der tre vigtige hensyn i den videre proces på byggepladsen, som ikke altid er samstemmende, men som vi forsøger at lykkes med:
* Fremdrift og optimering af tidsplan.
* At vi sikrer, at I ved indflytning har så få fejl og mangler og så lidt byggeplads som overhovedet muligt.
* At vi fastholder den gode ånd og samarbejde med entreprenøren og leverandørerne.
Hvordan foregår kvalitetssikrings-processen? Som I måske har hørt, opdagede en af vores lokalboende SjM'ere, at der var lagt en tagplade på et af husene, der var anderledes end den planlagte. Det viste sig at være OK og ville have været fanget bare ikke så tidligt (hvilket ville have kostet EogP mere ligesom andre fejl). Men det rejste nogle gode spørgsmål fra nogle af jer omkring, hvordan kvalitetssikring i grunden foregår under byggeriet. Så det vil jeg ridse op her.
I vores totalenterprise-aftale med EogP har vi implementeret et klart ansvar hos byggeledelsen. Byggeleder Niels-Henrik fra EogP har det overordnede ansvar for at sikre kvaliteten og løbende kontrollere leverancer op mod vores specifikationer, og det foregår hver dag på byggepladsen.
En af de vigtige processer, vi har implementeret, er, at alle udførende håndværkere og underleverandører foto-dokumenterer deres arbejde i form af en modtage-, proces- og slutkontrol. Det gør f.eks., at vi også kan se det "indvendige" af facader og andre steder i konstruktionen, som ikke er synlige, når byggeriet er færdigt. Niels-Henrik foretager løbende kontrol og sikrer, at denne kvalitetssikring og dokumentation rent faktisk sker. Derudover er han også dagligt på pladsen og følger med i det hele.
EogP udfører altså som del af kontrakten kvalitetssikring (KS) af byggeriet under udførslen. Dette dokumenterer de i en løbende KS-proces, som Almenr har adgang til og følger. Almenr har derudover ansat Bauherr ved Thomas Hansen til at udføre løbende tilsyn og kvalitetssikring af EogP arbejde. Tilsynet består i fysiske besigtigelser på pladsen, hvor vi kontrollerer, at de anvendte bygningskomponenter og materialer er i overensstemmelse med projekt- og materialebeskrivelser. Kontrolbesigtigelserne på byggepladsen foregår løbende og følger EogP udførelsestidsplan og deres kontrolplaner – dette svarer til cirka en gang om ugen. Besigtigelserne bliver foretaget med deltagelse fra Enemærke & Petersen, så eventuelle afvigelser eller fejl idet udførte arbejde kan blive rettet med det samme.
Vi har jo så også oveni de formelle processer vores fællesskabs øjne på - med tagpladen som et godt eksempel: De af jer, der bor i området eller kommer forbi dagligt, følger med og kan hurtigt spotte ting, der undrer. En slags crowd-kvalitetssikring :) Det er superfedt og er atter en af de mange gevinster ved fællesskab. Det er vigtigt for mig at understrege, at det på ingen måde er et "ansvar", I skal tage på jer. Vi er jeres fremskudte bygherre og har den bold - det skal I ikke bekymre jer om! Men det er oplagt en fantastisk aktiv, så stor tak for hver en observation! Alt, hvad vi spotter tidligt, sparer ressourcer. Hvor grundige man end er, så har alle byggerier fejl, så mange øjne er en gave for os alle sammen.
Vi har investeret en del midler i to parallelle LCA-processer: Dels en klassisk LCA Build-analyse lavet af ingeniøren Viggo Madsen, dels har vi indgået et samarbejde med Realtime LCA, der giver et mere nuanceret billede.
Vi er pt. igang med at køre de to sammen og kommer med resultaterne i næste nyhedsbrev. Sammenkøringen giver en masse vilde indsigter – for alle i hele værdikæden inkl. ikke mindst rådgiverne.
F.eks. solceller og decentral energiforsyning tæller negativt, fordi standardmodellen ikke indregner driften. Så hvor vores basis LCA for SjM-byggeriet ser ud til at lande på ca 5,8 kgCO2-eq/m2/år (hvilket NB er ret sejt!), så udgør solceller og varmepumper en overraskende stor del.
Så selvom SjMs energiforsyning har en markant mindre CO2-påvirkning over tid, så tæller det ikke med positivt i standard modellen, der omvendt tæller anlæggets belastning med. Den reflekterer heller ikke f.eks. genbrugsmaterialer korrekt. Når man som lægmand læser introduktioner til LCA, lyder det omfattende (se f.eks. Bolius' her), men når man nørder ned i det, viser det sig at være lidt af et cowboyland med mange fortolkninger og indbyggede paradokser. F.eks. får et stort 200 m2 enfamiliehus meget let en "bedre score" end et tiny house! Og mange andre sjove konsekvenser, som det bliver fedt at diskutere: Hvordan får SjM et retvisende billede?
Men alt det vender jeg tilbage til i næste nyhedsbrev. For nu blot denne teaser :) BBR18-målet er 12 kgCO2-eq/m2/år, og vi kommer lidt under halvdelen på 5,8 bare i standardmodellen - og det betyder, at reelle tal er endnu bedre!
Fridleverne holder indflytningsfest og åbent hus fredag d. 12. april mellem kl. 15.00 og 18.00, og I er i den grad inviteret. Der bydes på et stort program med festtaler med bl.a. af Lejres viceborgmester, fællessang, skattejagt for børn og rundvisning for voksne, bobler & snacks, levende orkester og meget mere. I kan være med hele vejen igennem eller svinge forbi en time eller to. I har vist allerede fået invitationen, og ellers er der et link her meld jer til her.
I forlængelse af sidste nyhedsbrev er næste fælleshusworkshop nu i kalenderen. Der afholdes workshop med fælleshusgruppen om indretning og anvendelse af genbrugsmaterialer. Workshoppen bliver holdt hos Genbyg tirsdag d. 5. marts kl. 15:30. EFFEKT udarbejder opdateret materiale inden mødet.
Jeg sendte før jul et lille spørgeskema ud til jer, der handlede om hvilke emner, I synes, der vil være gode at arbejde med i fællesskabet. Vi gør det samme med Fridlev og kigger på, om der er fælles interesse for at slå nogle workshops op på tværs. Men fremfor alt er det blot til info, så I internt kan snakke om relevans og evt. arrangere workshops, så her er konklusionerne:
Når jeg kigger resultatet igennem, handler de fleste foreslag om emner, der plejer og vedligeholder gode og konstruktive gruppedynamikker i et fællesskab.
Her er topscorerne:
* Hvordan skaber vi gode og effektive møder?
* Konflikthåndtering. Kunne vi bruge girafsprog?
* Kommunikative forskelle - hvorfor er nogle interesserede i detaljer, mens andre hele tiden har hovedet fyldt med ideer, og andre igen bare vil handle og have noget til at ske? Hvordan tager vi højde for forskellene, når vi kommunikerer med hinanden?
* Hvordan skaber vi den bedste gruppedynamik og tager godt hånd om hinanden og vores forskelligheder?
De næste tre på listen er:
* Børnene i fællesskabet - hvordan skaber vi det bedste miljø sammen med og for dem?
* Naturen i nærmiljøet - hvordan skaber vi grønne og dynamiske uderum?
* Vegetariske madlavningskurser.
Bolden er hermed spillet videre ... :-)
Det var alt, jeg havde til jer denne gang. Som altid er I meget velkomne til at skrive eller ringe til mig, hvis I har spørgsmål, kommentarer eller gode ideer.
Godt forår til jer alle sammen og med de bedste hilsner.
/Lars
Skriv din email, og du vil få vores nyhedsbrev. Hvis du vil opbygge anciennitet til nuværende og fremtidige landsbyer, så husk at blive medlem her.
Vil du følge med i Almenr?
Se alle ↩
Vi lover at vi ikke fylder din inbox unødigt