Get updates, communicate, download files and more

12:09 07/05

Hvad nu hvis vi ikke behøvede at eje hvert vores sommerhus?

Jyllands-Posten har besøgt Fritidslandsbyen Gammalstorp i Skåne, hvor vi sammen med 90 andelshavere har bygget en fritidslandsby med arkitekttegnede huse, sø, værksted og natur.

"I de svenske skove deles 200 danskere om en fritidslandsby"

Sådan lyder overskriften på den store artikel om Gammalstorp, som Jyllands-Posten for nyligt har skrevet.

Artiklen tager udgangspunkt i noget, mange kan genkende lige nu:

At sommerhusdrømmen for mange familier er blevet sværere at nå.

At priserne er stukket af.

Og at flere begynder at stille spørgsmålet:

Hvad nu hvis vi ikke behøvede at eje hver især?

Skærmbillede 2026-05-06 kl. 14.20.17.png

Det er præcis den tanke, Gammalstorp blev skabt ud fra tilbage i 2021.

I stedet for 90 separate sommerhuse har vi sammen bygget en hel fritidslandsby i den svenske skov:

14 arkitekttegnede huse og skovhytter, 1 fælleshus, 1 værksted, sø og natur.

Med en sauna og stor bålhytte på vej. 

Et sted vi deler, bruger og udvikler sammen.

Artiklen følger andelshaverne Pia og Peter Laub, som bruger Gammalstorp sammen med deres børn.

For dem handler Fritidslandsbyen ikke bare om et fristed i naturen — men om en anden måde at dele sommerliv på.

Skærmbillede 2026-05-06 kl. 14.30.52.png

I artiklen fortæller Pia også om spontane aftener omkring bålet, børn der finder sammen på tværs af husene og følelsen af, at landsbyen bliver holdt levende i fællesskab.


Det er en af kvaliteterne ved Gammalstorp. Kombinationen af roen i naturen med følelsen af, at man er en del af noget større.

“Det er en lettelse, at vi må klare tingene sammen.”

Skærmbillede 2026-05-06 kl. 14.31.16.png


JP-abonnenter kan læse hele artiklen her

Sign in to comment on this article

Keep reading

More to read