Get updates, communicate, download files and more
10:04 02/12
4 Comments
FAQ - Øst for Tippen
Har du spørgsmål om bofællesskaberne Øst for Tippen på Stejlepladsen? Her finder du svar på de mest stillede spørgsmål om bofællesskaberne. Denne artikel opdateres ugentligt, som vi får spørgsmål fra nysgerrige og interesserede ✨
🟠 Hvornår starter salget af Øst for Tippen – og hvordan er processen?
Ansøgninger til bofællesskab 1-4 er lukket - Men du har stadig en chance, ved at skrive dig ventelisten
Vi kontakter løbende folk fra ventelisten og inviterer indenfor i fællesskabet, hvis de matcher bofællesskaberne med boligønsker, familieform og interesser.
Når du er godkendt som ansøger eller fra ventelisten har du mulighed for at blive medstifter. Som medstifter er du med-skaber af dit bofællesskab og kan gennem en række workshops være med til at skabe fundamentet for bofællesskabet og livet i det - sammen med de andre medstiftere.
Efter de første workshops er du blevet klogere på, hvem du skal bo sammen med, og du har nu mulighed for at reservere en og bestille en købsaftale til en specifik bolig. Hvis du underskriver købsaftalen inden jul, har du mulighed for at lave tilvalg i boligen - både tilvalg med og uden betaling.
🟠 Hvad betyder og koster det at være medstifter?
At være medstifter betyder at du er med-stifter og med-skaber af bofællesskabets rammer og fundament. At blive medstifter i den tidlige udvikling i skabelsen af bofællesskabets identitet er afgørende for at medbestemme og præge bofællesskabet, så det passer til jeres behov og drømme. Gennem workshops, spørgeskemaer og Almenrs platform skaber du som medstifter fundamentet for bofællesskabet - og så kender du dine naboer inden du flytter ind.
Det koster 20.000 kr. at blive medstifter af Øst for Tippen.
Medstifterbidraget deles op i to rater:
Efter deltagelse af første workshop betaler du 5.000 kr.
Når du reserverer din bolig betaler du yderligere 15.000 kr.
Beløbet er et fælles bidrag som dækker workshops – alt fra forplejning, materialer og forberedelser.
🟠 Hvornår kan vi flytte ind?
Det kommer an på, hvilket af de seks bofællesskaber du drømmer om at flytte ind i, da de alle har forskellige indflytningstidspunkter. De første tre bofællesskaber ligger i etape 1, de næste to i etape 2 og det sidste i etape 3.
Byggeriet (etape 1) af de første tre bofællesskaber er i fuld gang. Indflytning sker i tre faser:
Juni 2026
Oktober 2026
December 2027
Den endelig indflytningsdato får vi et par måneder inden før indflytning.
Parallelt påbegyndes byggeriet af de tre næste bofællesskaber med forventet indflytning i Ultimo 2027 og 2028.
🟠 Kan vi lave flere værelser/opsætte skillevægge?
Ja. I flere af lejlighederne er der mulighed for at opsætte skillevægge i værelser eller stuen, for at skabe flere børneværelser. Dette skal gøres af egen håndværker på egen regning efter overtagelse.
Du kan her se nogle eksempler på alternativ indretninger ved benyttelse af skydedøre: Øst for tippen - alternative indretninger 140m2.pdf
🟠 Vil der være gæsteværelser og flere fælleslokaler?
I jeres bofællesskab har I et fælleslokale/køkken og orangeri, men I har ikke jeres eget fælles gæsteværelse. På bydelsniveau etablerer Stejlepladsen tre fælles gæsteværelser, der kan bookes af alle beboere mod en symbolsk betaling der dækker omkostninger til rengøring/administration.
Derudover etablerer Stejlepladsen også en række mindre bydelslokaler med forskellige funktioner/indretning, samt et større fælleshus.
🟠 Priser, fællesudgifter, forbrug og salgsopstillinger
Priser
Du kan finde priser og størrelser på de enkelte boliger i boligvælgeren på stejlepladsen.dk (tryk her).
Fællesudgifter
Fællesudgifterne er estimeret til 245 kr./m² pr. år (≈ 20 kr./m² pr. måned).
Du kan se i næste punkt, hvad fællesudgifterne går til.
Eksempler på estimerede fællesudgifter:
🟠 86 m² → ca. 1.755 kr./md.
🟠 108 m² → ca. 2.205 kr./md.
🟠 121 m² → ca. 2.467 kr./md.
🟠 125 m² → ca. 2.550 kr./md.
🟠 127 m² → ca. 2.593 kr./md.
🟠 137 m² → ca. 2.792 kr./md.
🟠 140 m² → ca. 2.856 kr./md.
Forbrug i en moderne lejlighed
I et moderne, energioptimeret nybyggeri i København ligger forbruget typisk på et lavt og stabilt niveau sammenlignet med ældre boliger:
🟠 En solo bruger ofte omkring 800–1.000 kr. pr. måned.
🟠 Et par omkring 1.000–1.300 kr. pr. måned.
🟠 En familie med børn omkring 1.500–2.000 kr. pr. måned.
De præcise udgifter afhænger af husstandens størrelse og vaner, men niveauet vil generelt være lavt pga. bygningens høje standard og energieffektivitet.
Du kan se det estimerede varmeforbrug for den enkelte bolig i salgsopstillingerne.
Ejerdomsskatter
Ud over fælles- og forbrugsudgifter skal der betales boligskat (ejendomsværdiskat og grundskyld). De præcise beløb afhænger af boligens offentlige vurdering og grundværdi.
Du kan se de estimerede ejendomsskatter i salgsopstillingerne.
Salgsopstillinger
Salgsopstillingerne opdateres løbende i takt med at bilag, vedtægter ect. kommer på plads.
De endelige salgsopstillinger med bilag forventes klar i midt/slut af november.
🟠 Hvad går den løbende indbetaling af fællesudgifter til?
Fællesudgifterne består f.eks. af vedligehold af fælleslokaler/områder, solcelleanlæg, gartner, regnvandshåndtering, vinterforanstaltninger, administration af foreningerne, varmeregnskab, fællesskabsarrangementer, serviceaftaler, renovation mm.
I fællesudgifter er der, i administrationsenheden, også budgetteret med et beløb til jeres administrationsenhed til drift/vedligehold m.v.
🟠 Hvordan er de praktiske forhold? (kæledyr, parkering, husorden m.v.)
Dit kæledyr må selvfølgelig gerne flytte med - og I laver i fællesskab eventuelle retningslinjer for, om der må være dyr i fællesområderne.
Du kan parkere din bil både i kælder og på terræn.
De forventede udgifter er 1200 kr. i parkeringskælder og 800 kr. på terræn pr. måned.Din cykel kan holde både i cykelkælder og på terræn.
Husordenen udarbejder I i fællesskab i bofællesskabet, på den måde er i selv med til at definere, hvordan hverdagen skal være hos jer.
🟠 Hvem står for driften i vores bofællesskab og på Stejlepladsen?
Jeres bofællesskab udgør sin egen Administrationsenhed, hvor I selv drifter og vedligeholder jeres indvendige fællesarealer, indgange, trappeopgang osv. I står også for vedligehold af klimaskærmen på jeres bofællesskab.
I er samtidig en del af en Ejerforening, som består af hele "Etape 1", som blandt andet står for driften af varmecentralerne, kældre m.v.
Hele Stejlepladsen udgør en Bydelsforening, som I selvfølgelig også er en del af. Den står for alt udvendig drift, snerydning m.v helt hen til soklen på jeres bofællesskab.
Alt dette vil I kunne læse mere om i vedtægterne.
🟠 Kan vi få indflydelse på indretning af Bydelslokalerne og aktiviteter på Stejlepladsen?
På Stejlepladsen etableres et Bylivsudvalg, som består af frivillige beboere fra hele Stejlepladsen, som ønsker at være med til at igangsætte initiativer, der kommer hele bydelen til gavn. Det er også bylivsudvalget, der har indflydelse på indretning af bydelslokalerne, hvor til der er afsat midler til indretning i forbindelse med ibrugtagningen.
Bylivsudvalget har 5 kr. pr. m2 (pr. år) til rådighed til deres tiltag, aktiviteter og initiativer. Dette beløb kan de disponere over ud fra en fastsat strategi og ramme.
Alt dette vil I kunne læse mere om i vedtægterne.
🟠 Hvordan er der taget højde for klimasikring/stormflodssikring?
Der er selvfølgelig taget højde for klimasikring på Stejlepladsen, som involverer både regnvandshåndtering (skybrudsrender) og stormflodssikring mod det åbne vand. Området der bygges på er hævet så det overholder de lokalplanskrav der er til stormflodssikring.
🟠 Får vi gavn af den strøm, som solcellerne på Stejlepladsen producerer?
I vil opleve, at der er solceller på mange af tagene på Stejlepladsen. Strømmen fra disse går ikke til de enkelte ejendomme, men til hele Stejlepladsen. Pga. lovgivningen er det udfordrende at dedikere strømmen direkte til Stejlepladsens boliger, og derfor arbejdes der på en løsning med at sælge strømmen til et el-selskab, som til gengæld tilbyder fordelagtige el-priser til Stejlepladsens beboere.
🟠 Hvad sker der, hvis jeg vil flytte og sælge min bolig?
Din bolig kan som udgangspunkt sættes til salg som en almindelig ejerbolig, men I bestemmer selv i bofællesskabet, om den fx. skal udbydes til intern venteliste først, eller om interesserede købere skal møde de andre bofæller til en fællesspisning, inden de køber.
🟠 Boligens materialer, opvarmning m.v.
Materialer i boliger:
Boligen er moderne og lyst indrettet med lyse askeparket gulve, vinduekarme i lakeret fyrretræ og lyse terrazzo fliser på toiletter og badeværelser.
Køkkenet er fra Rotpunkt i en flot blå farve med T-greb og en fibertop bordplade. Køber du en bolig inden jul, har du mulighed for selv at have indflydelse på farven, bordpladen og grebene.
Hårde hvidevarer inkl. vaskemaskine og tørretumbler er fra Siemens.Opvarmning og udluftning
Boligen har radiatorer, der opvarmes med fjernvarme, og der er ventilation i boligen.Internet
Der er en fiberforbindelse fra TDC Net i din bolig. Fiberforbindelsen giver dig frit valg mellem mange forskellige udbydere på TDC's Net's fiber. Du kan se, hvilke udbydere du kan vælge mellem her.
Du kan først bestille internet lige inden du flytter ind, da din nye adresse først vil blive frigivet heromkring.
🟠 Kan jeg lave tilvalg til min bolig?
Du kan lave tilvalg til dit køkken, hvor du selv kan vælge farven på fronterne, skabskorpus og greb. Du kan også opgradere til en anden bordplade og hårdehvidevarepakke mod betaling.
Tilvalg og opgraderinger sker i forbindelse med indgåelse af en købsaftale på boligen.
Deadline for tilvalg og opgraderinger til de tre første bofællesskaber kan du se her:
Bofællesskab 1 (B3) – 5. januar 2025
Bofællesskab 2 (C2) – 15. marts 2026
Bofællesskab (D3) – 1. maj 2026
🟠 Hvordan er hverdagen i et bofællesskab?
Hverdagen formes af jer, der bor der i bofællesskabet. I kunne spise sammen et par gange om ugen, mødes over interesser og aktiviteter, eller skabe nye traditioner i fællesskab. Det er selvfølgelig helt frivillig hvornår og hvor meget I deltager i fællesskabet, og hvornår I trækker jeg tilbage til jeres egne boliger og lukker døren.
🟠 Hvor mange bofællesskaber laver I i alt?
Vi skaber i alt seks bofællesskaber - som alle hedder Øst for Tippen - i hvert sit unikke byhus med otte lejligheder og fællesområder. I første omgang fokuserer vi på de første fire bofællesskaber med indflytning i juni 2026, sent oktober 2026 og december 2026 og det fjerde i 2027.
Du har mulighed for at skrive dig på ventelisten til alle seks Øst for Tippen bofællesskaber.
🟠 Hvor mange bor man sammen i et bofællesskab?
Hvert bofællesskab består af otte familier i et urbant byhus. Alle har egen bolig med køkken og bad. I deler et fælleslokale og -køkken til fællesspisninger, søndagshygge eller vinsmagninger - I definerer selv rammerne og indretningen. På øverste etage i bofællesskabet har I et fælles orangeri til enten havedyrkning eller fællesskabsdyrkning.
🟠 Hvem er bofællesskaberne for – og har jeg indflydelse på, hvem jeg skal bo med?
Bofællesskaberne sammensættes gennem ansøgning, samtaler og workshops. Du møder de andre ansøgere, inden du beslutter dig, så vi sikrer et godt match på værdier, livssituation og ønsker til fællesskabet. Vi har altså ikke på forhånd defineret profilen for hver af de tre første bofællesskaber. Det kan være at ét bliver for seniorer, et blandet og et primært for børnefamilier - det afhænger af jer der søger.
🟠 Hvor stort er bofællesskabet og de enkelte boliger?
Boligerne er 86–140 m² (inkl. andel af fællesarealer). Du kan se alle tre bofællesskaber og de enkelte lejligheder på STEJLEPLADS.DK
🟠 Skal banken godkende, før jeg kan indgå i Designfællesskabet?
Nej, du behøver ikke at have godkendelse fra banken, eller at vide det hele på forhånd, når du indgår i Designfællesskabet. Vi ved godt, at banken afventer den fulde salgspakke, før at de kan give endelig besked.
Designfællesskabet er til for, at vi alle kan blive klogere på hinanden, os selv, på bofællesskabet og på de praktiske omstændigheder.
Hvis det viser sig i løbet af Designfællesskabet, at banken sig nej til købet af boligen, har du mulighed for at få dit medstifterbidrag refunderet (minus de udgifter der har været til forplejning og materialer).
Vi glæder os så meget til at komme i gang med Designfællesskabet og til at begynde at forme med Øst for Tippens bofællesskaber 🌻
🟠 Hvordan kan man indrette sig i de store boliger, hvis man ikke har hjemmeboende børn?
Der er mange måder at indrette sig i boligerne på. Hvis I ikke har behov for ekstra børne- eller soveværelser, kan I fx. indrette en spisestue nedenunder og en stue ovenpå.
Se et eksempel herunder. Du kan se et eksempel på alternativ indretning i denne fil: Øst for tippen - alternative indretninger 140m2.pdf
🟠 Kommer der erhverv og butikker på Stejlepladsen?
Stejlepladsen har 10 lejemål til erhverv, der skal understøtte beboernes behov og skabe hverdagsoplevelser for de lokale og gæster udefra. Du kan se en kortoversigt over de forskellige erhvervs- og fælleslokaler her: 2025.10.30 - Stejlepladsen_Siteplan_2000x1600mm (2).jpg.pdf
Erhvervslokalerne er inddelt i tre kategorier:
Lokale serviceerhverv såsom yogastudier, kropsbehandlere, psykologer, akupunktører og meget andet. Der er også mulighed for at indrette kontorer, showrooms og lign., så længe koncepterne er i tråd med Stejlepladsens profil.
Beboernes springbræt appellerer til den fællesskabsorienterede og spirende iværksætter blandt beboerne. Med konceptet “Beboernes springbræt” skabes mulighed for erhvervslejemål der kan rumme atelier, værksteder eller showrooms for beboerne.
Hverdagens Byliv
For at skabe et attraktivt og sammenhængende bykvarter med de nødvendige hverdagsfaciliteter for beboerne er de klassiske formater som kiosker, bagere, kaffebarer, caféer og øl- eller vinbarer ønskede. Deres formål er ikke kun at bidrage til en bekvem hverdag, men også at skabe sociale mødesteder og en levende bydel.